Känslan!

Vi vill att det ska vara roligt, spännande och lärorikt att komma till oss! 

 

Vi bedriver en verksamhet som kontinuerligt anpassas efter nuvarande barngrupp. Det betyder att om ett barns behov förändras så förändrar vi också verksamheten så att alla kan delta. 

 

Vi lägger särskild vikt vid allas lika värde och rätten att vara sig själv! Oavsett det gäller aktivitetsplanering, val av böcker, samtalsämnen eller pedagogisk inriktning: hos oss uppmuntrar vi varje barn att känna stolthet för den de är! Att uppskatta våra olikheter lika väl som våra likheter, samt att det är okej att göra både traditionella och otraditionella val i livet! 

Aktiviteter vi gillar extra mycket!

Den fria leken

Barn lär sig genom lek! 

Därför prioriterar vi att barnen ska få leka mycket under sin tid på förskolan, både ute och inomhus. 

Vi vuxna finns med som medlekande pedagoger där behovet finns eller uppstår

Utevistelse

Vi tillbringar mycket tid utomhus och är ofta i skogen.

En dag i veckan har vi heldag ute där vi både grillar och äter utomhus. 

Vi tar gärna och ofta långa promenader till parker och natur runt Ektorp, Duvnäs och Skuru samt besöker regelbundet 4H-gården Nyckelvikens herrgård för att tittar till alla djur.

Skapande

Vår ateljé är fylld med material för att barnen fritt ska kunna måla och skapa. Ateljén står alltid öppen och barnen får använda den när de vill. Barnen skapar ofta egna saker i ateljén som de sedan använder i sina lekar.

 

Språk & litteratur

Vi arbetar aktivt med barnens intresse för bokstäver och läs- och skrivförståelse. 

Vi leker med ord t.ex. genom att rimma, ramsa och testa hur orden är uppbyggda. 

Vi läser också mycket böcker och åker regelbundet till biblioteket med barnen för att låna ny litteratur. 

Minst gång per termin går barnen på teater (från 3 år).

Vetenskap & matematik

Vi jobbar mycket med vardagsmatematik och räknande i olika situationer. Vi spelar spel där barnen får träna på att förstå antal, siffror och turtagning och får därmed öva matematik på ett lekfullt sätt.

Vi planterar växter i krukor samt på vår innergård och följer naturens kretslopp genom att studera vår närmiljö. 

Barnen får även delta i roliga experiment med bland annat luft och vatten, magnetism och gravitation!

Gemenskap

Vi upplever att barnen gynnas av att vara i en blandad åldersgrupp! 

De äldre barnen hjälper och tar ansvar för de yngre barnen, och de yngre ser upp till och lär sig av de äldre.

Barnen lär sig ödmjukhet, empati och förståelse i en syskonlik miljö. 

Vi lägger stor vikt vid det sociala samspelet och hur man är en bra kompis men även hur man säger ifrån; vi vill att alla ska känna gemenskap och tillhörighet precis så som man är.

Hur vi gör inskolning

Vi tillämpar en så kallad föräldraaktiv inskolning. Det betyder att man som förälder är med sitt barn i verksamheten under hela inskolningen. Vi upplever att det skapar trygghet för både barn och föräldrar eftersom man tillsammans lär känna pedagogerna, de andra barnen och förskolans rutiner.

Dag 1

Vi börjar inskolningen med ett hembesök så att man i lugn och ro kan prata igenom inskolningens upplägg och andra frågor och funderingar. 

Det är också ett bra tillfälle för barnet att få en första kontakt med en av pedagogerna i tryggheten av sin hemmiljö.

Dag 2-4

Barn och förälder deltar tillsammans i förskolans aktiviter mellan ca kl. 9.00 - 15.00.

Dag 5

Om allt känns bra så provar vi att vinka. Föräldern lämnar sitt barn på förskolan och hämtar på överenskommen tid.

Vi försöker vara lyhörda och flexibla och känner vi att barnet behöver mer tid på sig så kan vi förlänga inskolningen. Detta kommer vi överens om med föräldrarna. 

Dag 6>

För barnets skull; var gärna beredd att hålla dagarna lite kortare närmast efter inskolningen, då barnet ofta är lite trött av alla nya intryck

I takt med att barnet blir mer bekvämt i gruppen så får även personalen en bättre uppfattning av barnet, vilket fortsätter den positiva spiralen!

Bild & foto

Bild & foto är en naturlig del av verksamheten. 

  • Kreativt, som material till att skapande (klippa & klistra)
  • Pedagogiskt, som stöd i att bygga ordföråd och hitta på fantasifulla sagor. 
  • Uppföljningsmässigt, i dokumentationen av verksamheten och kommunikation med föräldrar

OBS! Av integritetsskäl så begränsar vi hur foton sprids utanför verksamheten.

Logo

© Lekis för fröna 2025 | Alla rättigheter förbehållna.

Vi behöver ditt samtycke för att kunna hämta översättningarna

Vi använder en tredjepartstjänst för att översätta innehållet på webbplatsen, vilken kan samla in uppgifter om dina aktiviteter. Läs informationen i integritetspolicyn och godkänn tjänsten för att hämta översättningarna.